Pogrzeb - czy wypada odmówić?

Pogrzeb - czy wypada odmówić? Autor: Oliver Pacas, unsplash.com
Czy wypada nie pójść na pogrzeb? Nie wypada. Jeżeli liczy się z opinią rodziny, znajomych.

Czy nie uczestniczenie w pogrzebie jest wyrazem braku szacunku wobec osoby zmarłej? Nie. Osoby zmarłej nie ma już między nami. Jeżeli wierzy się w duszę to tym samym ma się świadomość, że jej nie ma w ciele.

Byłam w swoim życiu na dwóch pogrzebach. Klika razy odwiedziłam cmentarz w czasie uroczystości Wszystkich Świętych 1 listopada. Nie po to aby odwiedzić na nim zmarłą osobę czy ją wspominać.

Rozumiem sam zwyczaj żegnania bliskiej osoby, mimo to, nie chce w tym uczestniczyć.

W wieku 17 lat zmarła moja babcia, która była dla mnie dziecięcym, wyidealizowanym wzorem kobiety, matki, osoby roztaczającej naokoło siebie ciepło rodzinne. Pamiętam ten wieczór, gdy tato wrócił do domu. Wyjątkowo w tym dniu, nie wiedząc skąd w kuchni stała butelka jakiegoś słodkiego wina. Podszedł, przechylił butelkę i wypił jej zawartość. Jak nigdy wcześniej. Babcia zmarła.
Nie pojechałam na pogrzeb. Na grobie babci w następnych latach byłam może z jeden raz. Nie planuje iść na cmentarz.

Można mi zarzucić, że nie dbam o grób. To prawda. Na dobrą sprawę nawet nie wiem w jakim jest stanie.
Nie dbałam o powierzchowne obyczaje, gdyż nie jest ważne to co się pokazuje na zewnątrz, a to co jest w sercu.

Przez większość swojego życia wewnętrznie odczuwałam stratę i smutek że Jej nie ma, że nie może mi towarzyszyć. Nie zna moich dzieci, mnie. Pamiętam jak przez ponad  10 lat od jej śmierci potrafiłam znienacka czuć wspomnienia widząc z okna autobusu blok w którym mieszkała, bądź tereny ogródków działkowych. Dosłownie czułam wtenczas zapach przeszłości i usilne pragnienie, aby Ją za chwilę spotkać.

Osoby najbliższe naszemu sercu zawsze zostaną przy nas. W naszej pamięci. Ich nie ma w grobie. Cmentarz to puste miejsce. Chyba jednak nie rozumiem chrześcijańskiego podejścia do pogrzebów. Nie rozumiem ich sensu.

Czy posiadania swojego miejsca na cmentarzu rzeczywiście jest takie ważne? Czy ten konkretny grób jest miejscem dla przeżywania nostalgii?

Jakie macie zdanie na temat pogrzebów?



Izabela

O sakramentach i tradycji: link
Antyklerykalizm, ateizm: link
Wierzący czy niewierzący? link
Dasz na kolędę? link
Facebook: link

About Nie szczepię

Nie szczepię
Recommended Posts × +

0 komentarze:

Prześlij komentarz