Słowa dowartościowujące dziecko.

- Kocham Cię.
- Tęskniłam za tobą.
- Jesteś dla mnie ważna.
- Moja ukochana.
- Jesteś piękna.
- Masz ładne oczy, brwi, włosy, owal twarzy, dłonie.
- Podoba mi się jak robisz to i to.. Skupiając się na fragmencie.
( Ten rysunek jest bardzo ładny. Użyłaś na nim tych tęczowych kolorów. Ciekawy pomysł. Ten ptak  leci do gniazda, czy dalej w stronę gór? Te zbocza wyglądają jak prawdziwe...Fajnie ujęłaś zimę, śnieg otulę trawę. Super ..)
- Dasz radę. Wierze w ciebie.
Słowa dowartościowujące dziecko.
Autor: WerbeFabrik, na licencji CC0 Creative Commons, pixabay.com
- Rozwijasz swoje talenty (a nie, że masz słomiany zapal do wszystkiego).
- Masz gorszy wynik w biegu na czas niż chciałaś? Starałaś się. To się liczy, że próbowałaś i walczyłaś.
- Nie poddawaj się.
- Możesz na mnie liczyć.
- Jak masz jakaś sprawę do mnie przyjdź i mi powiedz. Nie krępuj się.
- Możesz  ze mną rozmawiać o wszystkim o czym będziesz chciała.
- Ufam ci.
- Jutro znów spróbuj.
- Nie musisz być najlepsza
- Dostałaś czwórkę z plastyki. Cudownie, gratuluje.
- Widzę, że się starasz.
- Kim chcesz być w przyszłości? Lekarzem, projektantką mody, tancerką, fryzjerką? Dobry wybór. Będziesz mi stylizować włosy na jakieś modne fryzury? Będziesz mamie doradzać co modne na lato?
- Dobry wybór.


2. Dowartościowujemy, ale nie osądzamy przez porównywanie do innych dzieci lub przez krytykowanie innych dzieci za to co robią, jakie są itp.

Przykład.

1. Ładnie  wyglądasz w tej sukience. Kolor podkreśla niebieskie oczy.
2. Wyglądasz ekstra w tej sukience. Twoja koleżanka ma podobną tylko mniej się garbi, gdy siedzi w ławce.
3. Wyglądasz super w tej sukience. Moja ty modelko. Te twoje koleżanki takie szare przy tobie, nijakie. Ta Kasia ...matka mogłaby jej kupić nowe sandały to by lepiej wyglądała. To nie jak ty. A Zosia? Co za włosy. Ty to dbasz o włosy, aż lśnią . Ta to chyba włosów nie myje regularnie. Zamiast o nie zadbać to chodzi byle jak , jakby lustra nie miała.

3. Dzieci słuchają, obserwują to co dzieje się w domu rodzinnym.
Relacje między rodzicami. Dziecko widzi jak rodzice się kłócą czy mają ciche dni. Zauważą również dobre strony. Jak rodzice mówią do siebie, gdy śmieją się ze sobą, jak umieją czas wspólnie spędzać razem, itd.

Zdrowa rodzina kształci osobowość dziecka w pozytywna stronę. Daje poczucie stabilności, bycia ważnym i cennym dla najbliższych. Co procentuje w dalszych relacjach dziecka poza domem.

4. Dziecko pewne swoje wartości to nie dziecko wychowane na narcyza, egocentryka.

 Izabela

 Zapraszam na facebooka :-)link

About Nie szczepię

Nie szczepię
Recommended Posts × +

0 komentarze:

Prześlij komentarz